sobota, 30 grudnia 2006
...Drugi Administrator Blogu.....
UWAGA!!!!!Witam wszystkich. Od dzisiaj, czyli 30.12.2006 roku blog posiada dwóch administratorów. W związku z tym już niebawem pojawi się nowa katerogria. Z czym Ona będzie związana zadecydujecie WY, dlatego piszcie komenty ze swoimi typami, czyli z tym co waszym zdaniem powinno znaleźć się jeszcze w kategoriach.... :) Szczęśliwego Nowego Roku życzę i Pozdrawiam.... :) PS: Jutro Notkę pisze nowy Admin.. ;)
22:50, dermate
Link Komentarze (6) »
piątek, 29 grudnia 2006
Wymagania na poszczególne stopnie.....OD 6 DO 1 KUP'A

na 6 Kup

Kolor pasa: zielony

wszystkie elementy z zakresu 10-7 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Do-San
znajomość układu Won-Hyo

techniki ręczne:
Gunnun So Dollimyo Makgi - w poruszaniu
Niunja So Sonkal Anuro Nopunde Taerigi - w poruszaniu
Gojung So Kaunde Baro Jirugi - w poruszaniu

techniki nożne:
Yopcha Jirugi - w poruszaniu, w pozycji Niunja So
Naeryo Chagi (po obrocie) - w poruszaniu (po obrocie na wykrocznej nodze w przód), w pozycji Niunja So
Goro Chagi - w poruszaniu, w pozycji Niunja So
Bandae Goro Chagi - w poruszaniu w pozycji Niunja So
Dwimyo Dwitcha Jirugi - pozycji Niunja So
twio Dollimyo Yopcha Jirugi (180°) - z pozycji Niunja So
twio Dollimyo Naeryo Chagi (180°) - wyk. zakroczną nogą z obrotem, z pozycji Niunja So

walki:
Ibo Matsogi - 6 elementów, w poznanych dotychczas pozycjach
Hosin-sul - 5 elementów

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 5 Kup

Kolor pasa: zielony z niebieską belką

wszystkie elementy z zakresu 10-6 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Won-Hyo
znajomość układu Yul-Gok

techniki ręczne:
Gunnun So Sonbadak Golcho Baro Makgi
Gunnun So Sonbadak Golcho Bandae Makgi
Gunnun So Ap Palkup Taerigi
Kyocha So Dung Joomuk Nopunde Yop Taerigi
Gunnun So Doo Palmok Nopunde Yop Makgi
Dwimyo Jirugi
Dwimyo i-jung Jirugi

techniki nożne:
Bandae Dollyo Chagi - wykonywane w pozycji Niunja So
Dwimyo Bandae Goro Chagi - wykonywane w pozycji Niunja So

walki: Ilbo Matsogi - 10 elementów
Hosin-sul - 8 elementów

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 4 Kup

Kolor pasa: niebieski

wszystkie elementy z zakresu 10-5 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Yul-Gok
znajomość układu Joong-Gun

techniki ręczne:
Niunja So Sonkaldung Kaunde Bakuro Makgi
Niunja So Dung Joomuk Nopunde Yop Taerigi
Niunja So Bandae Kaunde Jirugi
Gunnun So Sonbadak Noollo Makgi
Gunnun So Sang Joomuk Sewo Jirugi
Gunnun So Sang Dwijibo Jirugi
Gunnun So Kyocha Joomuk Chookyo Makgi
Gunnun So Wepalkup Taerigi
dwitbal So Sonbadak Ollyo Makgi
Gojung So Digutja (Mongdung-I) Makgi
Dwimyo Dung Joomuk Yop Taerigi

techniki nożne:
Dwimyo Bandae Dollyo Chagi

walki:
ilbo Matsogi - 10 elementów
walka wolna bezkontaktowa - bez sprzętu

Hosin-sul - 10 elementów

rozbicia - test skuteczności technik
Dwimyo Nopi Apcha Busigi - l deska, zasięg ręki z dłonią zaciśniętą w pięść, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Nomo Yopcha Jirugi - 1 deska, mężczyźni ponad 3 osobami, kobiety ponad 2 osobami, lądowanie w pozycji z równowagą
Gunnun So Ap Joomuk Jirugi - 1 deska (mężczyźni)
Niunja So Sonkal Yop Taerigi - 1 deska (kobiety)
Apcha Busigi - 2 deski
Yopcha Jirugi - 2 deski
egzaminator wybiera 4 rozbicia (dwa z technik specjalnych i dwa z testów siły - w tym jedno rozbicie ręką)

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 3 Kup

Kolor pasa: niebieski z czerwoną belką

wszystkie elementy z zakresu 10-4 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Joong-Gun
znajomość układu Toi-Gye

techniki ręczne:
Gunnun So Kyocha Joomuk Najunde Noollo Makgi
Gunnun So Opun Sonkut Nopunde Tulgi
Niunja So Sonkal Najunde Daebi Makgi
Gunnun So Dwijibun Sonkut Tulgi
Niunja So DooPalmok Najunde Miro Makgi
Kyocha So Kyocha Joomuk Noollo Makgi
Annun So Bakat Palmok San Makgi
Moa So Dung Joomuk Yopdwi Taerigi (w miejscu)

techniki nożne:
Aap Moorup Ollyo Chagi
Dwio Dollimyo Yopcha Jirugi (360°)
Dwimyo Dollimyo Dollyo Chagi (360°)

walki:
walka wolna

Hosin-sul - 10 elementów

rozbicia - test skuteczności technik
Dwimyo Nopi Apcha Busigi - l deska, zasięg ręki z dłonią zaciśniętą w pięść, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Nomo Yopcha Jirugi - 1 deska, mężczyźni ponad 4 osobami, kobiety ponad 3 osobami, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Dollyo Chagi - 1 deska, wysokość głowy, lądowanie w pozycji z równowagą
Gunnun So Ap Joomuk Jirugi - 1-2 deski (mężczyźni)
Niunja So Sonkal Yop Taerigi - 1-2 deski (kobiety)
Yopcha Jirugi (po obrocie) - 2 deski (po obrocie w przód na przedniej nodze)
Dollyo Chagi - 2 deski
egzaminator wybiera 4 rozbicia (dwa z technik specjalnych i dwa z testów siły - w tym jedno rozbicie ręką)

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 2 Kup

Kolor pasa: czerwony

wszystkie elementy z zakresu 10-3 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Toi-Gye
znajomość układu Hwa-Rang

techniki ręczne: Niunja So Ollyo Jirugi
Niunja So Baro Kaunde Jirugi
Niunja So Yop Palkup tulki
moa So An Palmok Nopunde yopap Makgi - w miejscu
Annun So Sonbadak miro Makgi - w miejscu
soo jik So Sonkal Naeryo Taerigi

techniki nożne:
Dollyo Chagi - podwójna końcówka, I-jung Chagi
Yopcha Jirugi - podwójna końcówka, I-jung Chagi
Mikulmyo Dollyo Chagi - kopnięcia ze ślizgiem
Mikulmyo Yopcha Jirugi - kopnięcia ze ślizgiem
Dwimyo Bandae Dollyo Chagi (360°)
Dwimyo Bandae Goro Chagi (360°)

walki:
walka wolna
walka tradycyjna - zastosowanie elementów z układów w ciągłym ruchu - 10 elementów

Hosin-sul - 10 elementów

rozbicia - test skuteczności technik
Dwimyo Nopi Apcha Busigi - l deska - zasięg w pełni wyprostowanej ręki, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Nomo Yopcha Jirugi - 1 deska, mężczyźni ponad 5 osobami, kobiety ponad 4 osobami, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Bandae Dollyo Chagi - 1 deska, wysokość głowy, lądowanie w pozycji z równowagą
Gunnun So Ap Joomuk Jirugi - 2 deski (mężczyźni)
Niunja So Sonkal Yop Taerigi - 1 deska (kobiety)
Dwio Dollimyo Yopcha Jirugi - 2 deski, lądowanie w pozycji z równowagą
Gunnun So Ap Palkup Taerigi - 2 deski
Niunja So Dung Joomuk Yop Taerigi - 1 deska (mężczyźni)
egzaminator wybiera 5 rozbić (dwa z technik specjalnych i trzy z testów sily, w tym min. jedno rozbicie ręką)

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 1 Kup

Kolor pasa: czerwony z czarną belką

wszystkie elementy z zakresu 10-2 Kup oraz:

układy:
od Chon-Ji do Hwa-Rang
znajomość układu Choong-Moo

techniki ręczne:
Annun So Bakat Palmok Kaunde Ap Makgi - w miejscu
Annun So Dung Joomuk Nopunde Yop Taerigi - w miejscu i w ruchu
Niunja So Bakat Palmok Najunde Makgi
Niunja So Kyocha Sonkal Kaunde Yop Makgi
Gunnun So Sonkal Dung Nopunde Ap Taerigi
Gunnun So Sonkal Nopunde Ap Taerigi
Gunnun So Doo Sonbadak Ollyo Makgi

techniki nożne:
Goro + Dollyo Chagi - Yonsok Chagi
Yopcha Jirugi (po obrocie) - I-jung Chagi
Bandae Goro Chagi + Dollyo Chagi - Yonsok Chagi
Mikulmyo Goro Chagi - technika ze ślizgiem
Mikulmyo Naeryo Chagi - technika ze ślizgiem

walki:
walka wolna
walka tradycyjna - zastosowanie elementów z układów w ciągłym ruchu, min. 15 elementów

Hosin-sul - 10 elementów, w tym 2 w parterze

rozbicia - test skuteczności technik
Dwimyo Nopi Apcha Busigi - l deska, zasięg w pełni wyprostowanej ręki, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Nomo Yopcha Jirugi - 1 deska, mężczyźni ponad 6 osobami, kobiety ponad 5 osobami, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Goro Chagi - 1 deska na wysokości głowy, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwimyo Yopcha Jirugi - 1 deska na wysokości głowy, lądowanie w pozycji z równowagą
Dwio Dollimyo Yopcha Jirugi (180°)
Niunja So Sonkal Yop Taerigi
Bandae Dollyo Chagi - 2 deski
Dwimyo Apcha Busigi - 2 deski
egzaminator wybiera 6 rozbić (w tym min. jedno rozbicie ręką)

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

Wymagania na Poszczególne stopnie... OD 10 DO 7 KUP'A

Wymagania na stopnie uczniowskie

na 10 Kup

Kolor pasa: biały

formy:
znajomość Saju Jirugi - w obu kierunkach
znajomość Saju Makgi - w obu kierunkach

pozycje:
Charyot Sogi
Narani Junbi Sogi

techniki ręczne:
Narani So Kaunde Jirugi
Gunnun So Kaunde Jirugi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Bakat Palmok Najunde Yop Makgi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Sonkal Najunde Yop Makgi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So An Palmok Kaunde Yop Makgi - wykonywane w poruszaniu

techniki nożne:
Apcha Olligi - wykonywane w miejscu w pozycji Gunnun So
Golcho Olligi - wykonywane w miejscu w pozycji Gunnun So
Apcha Busigi - wykonywane w miejscu w pozycji Gunnun So
Dollyo Chagi - wykonywane w miejscu w pozycji Niunja So

walki:
Sambo Matsogi - bez partnera, 2 elementy

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 9 Kup

Kolor pasa: biały z żółtą belką

wszystkie elementy z zakresu 10 Kup oraz:

formy:
Saju Jirugi
Saju Makgi

układy:
znajomość układu Chon-Ji

techniki ręczne:
Annun So Kaunde Jirugi
Gunnun So Nopunde Jirugi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Bakat Palmok Chookyo Ap Makgi - wykonywane w poruszaniu
Niunja So An Palmok Kaunde Makgi - wykonywane w poruszaniu

techniki nożne:
Yopcha Jirugi - wykonywane w miejscu w pozycji Annun So lub Niunja So
Apcha Olligi - wykonywane w poruszaniu w pozycji Gunnun So
Apcha Busigi - wykonywane w poruszaniu w pozycji Gunnun So lub Niunja So
Dollyo Chagi - wykonywane w poruszaniu w pozycji Niunja So
Dwimyo Apcha Busigi - z pozycji Gunnun So lub Niunja So

walki:
Sambo Matsogi - 3 elementy w pozycji Gunnun So z partnerem

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 8 Kup

Kolor pasa: żółty

wszystkie elementy z zakresu 10-9 Kup oraz:

układy:
Chon-Ji
znajomość układu Dan-Gun

techniki ręczne:
Niunja So Palmok Daebi Makgi - wykonywane w poruszaniu
Niunja So Sonkal Daebi Makgi - wykonywane w poruszaniu
Niunja So Sonkal Yop Taerigi - wykonywane w poruszaniu
Niunja So Sang Palmok Makgi - wykonywane w poruszaniu

techniki nożne:
Naeryo Chagi - wykonywane w miejscu, w pozycji Niunja So
Dwitcha Jirugi - wykonywane w miejscu, w pozycji Niunja So lub Narani So
Yopcha Jirugi (po obrocie) - wykonywane w miejscu (po obrocie w przód na przedniej nodze), w pozycji Niunja So
Yopcha Jirugi - wykonywane w poruszaniu, w pozycji Annun So lub Niunja So
Dwimyo Dollyo Chagi - z pozycji Niunja So
Dwimyo Yopcha Jirugi - z pozycji Niunja So

walki:
Sambo Matsogi - 6 elementów z partnerem, 3 elementy w Gunnun So, 3 elementy w Niunja So

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

na 7 Kup

Kolor pasa: żółty z zieloną belką

wszystkie elementy z zakresu 10-8 Kup oraz:

układy:
Chon-Ji, Dan-Gun
znajomość układu Do-San

techniki ręczne:
Gunnun So Sun Sonkut Tulgi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Dung Joomuk Nopunde Yop Taerigi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Bakat Palmok Nopunde Yop Makgi - wykonywane w poruszaniu
Gunnun So Bakat Palmok Nopunde Hechyo Makgi - wykonywane w poruszaniu

techniki nożne:
Naeryo Chagi (po obrocie) - wykonywane w miejscu (po obrocie w przód na wykrocznej nodze), w pozycji Niunja Sogi
Goro Chagi - wykonywane w miejscu, w pozycji Niunja So
Bandae Goro Chagi - wykonywane w miejscu, w pozycji Niunja So
Naeryo Chagi - wykonywane w poruszaniu, w pozycji Niunja So
Dwitcha Jirugi - wykonywane w poruszaniu do przodu, w pozycji Niunja So
Yopcha Jirugi - wykonywane w poruszaniu w pozycji Annun So
Dwimyo Goro Chagi - z pozycji Niunja So
Dwimyo Naeryo Chagi - z pozycji Niunja So

walki:
ibo Matsogi - 3 elementy, w poznanych dotychczas pozycjach

ocena sprawności fizycznej

test gibkości i siły

teoria: wiedza o Taekwon-do

Układy formalne ITF

Układy formalne ITF

CHON-JI (czyt. czon-dżin) Układ zawiera 19 elementów technicznych. Chon-Ji oznacza "niebo i ziemia". Obrazowo słowo to tłumaczone jest jako początek świata lub powstanie historii ludzkości, dlatego jest to pierwszy układ ćwiczony przez studentów TaeKwon-Do. Chon-Ji składa się z dwóch podobnych części: jedna symbolizuje niebo, a druga ziemię.

DAN-GUN (czyt. tan-gun) Układ zawiera 21 elementów technicznych. Dan-Gun był legendarnym założycielem Korei w 2333 p.n.e.

DO-SAN (czyt. do-san) Układ zawiera 24 elementy techniczne. Do-San to pseudonim poety Ahn Chang-Ho ( 1876 - 1938 ), który poświęcił całe życie dla rozwoju szkolnictwa i popieraniu ruchów niepodległościowych w Korei.

WON-HYO (czyt. ło-nio) Układ zawiera 28 elementów technicznych. Won-Hyo był sławnym mnichem, który wprowadził buddyzm w Korei za dynastii Silla w 686 n.e.

YUL-GOK (czyt. jul-gok) Układ zawiera 38 elementów technicznych. Yul-Gok to pseudonim wielkiego filozofa i uczonego, nazywanego "Konfucjuszem Korei". 38 ruchów tego układu odnosi się do 38 równoleżnika, na którym urodził się uczony.

JOONG-GUN (czyt. czun-gun) Układ zawiera 32 elementy techniczne. Joong-Gun nazwany od imienia patrioty Ahn Joong-Gun, który zamordował pierwszego japońskiego gubernatora Korei. 32 ruchy w tym układzie symbolizują wiek Ahn Joong-Guna, w którym został stracony.

TOI-GYE (czyt. te-gie) Układ zawiera 37 elementów technicznych. Toi-Gye jest pseudonimem literackim sławnego koreańskiego uczonego Yi Hwang.

HWA-RANG (czyt. hła-rang) Układ zawiera 29 elementów technicznych. Hwa-Rang oznacza "Kwiat Młodości", były to oddziały młodzieńców ( 15-16 lat ), którzy działali podczas panowania dynastii Silla. Dzięki ich zwycięstwom Półwysep Koreański został zjednoczony pierwszy raz w historii.

CHOONG-MOO (czyt. czung-mu) Układ zawiera 30 elementów technicznych. Choong-Moo to imię nadane admirałowi Yi Sun-Sin, wynalazcy "kobukson" - uzbrojony statek

Kopnięcia

Kopnięcia

Apcha busigi - kopnięcie do przodu;
Apcha ollgi - blok stopą do przodu do góry, noga prosta w kolanie, wymach nogi do przodu
Cha olligi - wymachy nogą
Doolyo chagi - kopnięcie okrężne
Golcho olligi - wymachy prostą nogą na zewnątrz
Goro chagi - kopnięcie zahaczające
Naeryo chagi - kopniecie do dołu
Sasun olligi - wymach nogą na do góry do wewnątrz
Yopcha jirugi - kopnięcie do boku, boczne
Yopcha olligi - blok stopą do boku, noga prosta w kolanie, również wymach nogą do boku

Pozycje

Annom sogi- ZDJĘCIE tzw. pozycja ,,jeźdźca", stopy ustawione równolegle w odległości 1-2 szer. barków mierzone od wewnętrznych krawędzi stopy, kolana ugięte, rozsunięte na zewnątrz, ciężar ciała po 50% na każdej z nóg;

Dwitbal sogi-ZDJĘCIE noga tylna ugięta w kolanie tak, aby rzepka znalazła się w pionie z palcami stopy, która jest skręcona do wewnątrz 15 st. i obciążona całym ciężarem ciała. Stopa nogi przedniej lekko dotyka podłoża przednią częścią podeszwy (apkumchi0, jest skręcona 25st. do wewnątrz i oddalona na szerokość barków mierzone od palców nogi przedniej do pięty nogi tylnej;

Goburyo sogi- pozycja na jednej nodze ugiętej , druga noga podciągnięta, tak aby stopa była ustawiona na wysokości kolana, równolegle do podłoża, stopa podporowa jest skręcona 15st. do środka od prostej prostopadłej do kierunku ruchu;

Charyot sogi- pozycja ,,na baczność", pięty złączone, palce rozchylone pod kątem 45st, nogi wyprostowane;

Gojung sogi- ZDJĘCIE tak jak niunja sogi, ciężar ciała rozłożony po połowie na każdą nogę, dłuższa od niunja sogi o szer. stopy pozycja mierzona od palców nogi przedniej do palców nogi tylnej, palce nogi przedniej i nogi tylnej skręcone ok. 15 st. do środka;

Gunnum sogi- ZDJĘCIE pozycja wykroczno-zakroczna, noga zakroczna prosta, ciężar ciała rozłożony po połowie na każdą nogę, długość pozycji ? 1,5 szer. barków, pozycja mierzona od palców nogi przedniej do palców nogi tylnej, szerokość pozycji wynosi długość barków, stopa nogi zakrocznej zwrócona do przodu pod kątem 25 st.;

Jumbi sogi- pozycja gotowości;

Kyocha sogi- ZDJĘCIE nogi ugięte w kolanach, ciężar na nodze, której stopa całkowicie przylega do podłoża, druga noga oparta przednia częścią podeszwy (apkumchi) umiejscowiona z przed lub za stopą podporową;

Moa sogi- ZDJĘCIE pozycja o stopach złączonych;

Narani sogi- pozycja równoległa, odległość między stopami na szerokość barków, pozycja mierzona od zewnętrznych krawędzi stóp;

Niunja sogi - ZDJĘCIE
pozycja ,,L", długość pozycji 1,5 szer. barków, 70% ciężaru ciała na nodze zakrocznej, oś środkowa ciała przeniesiona jest na linię stopy nogi zakrocznej, a co za tym idzie środek ciężkości jest przesunięty do tyłu pozycja mierzona od palców nogi przedniej do zewnętrznej krawędzi nogi tylnej, palce nogi przedniej i nogi tylnej skręcone do środka pod kątem ok. 15st, duży palec nogi przedniej na jednej linii z piętą nogi tylnej;

Nachuo sogi - pozycja wykroczno-zakroczna, noga zakroczna prosta, ciężar ciała rozłożony po połowie na każdą nogę, pozycja jest dłuższa o stopę od pozycji gunnun sogi, pozycja mierzona od pięty nogi przedniej do palców nogi tylnej;

Soojik Sogi- pozycja w kształcie litery ,,L", ciężar rozłożony po równo na każdą nogę, długość pozycji jest równa szerokości barków mierzonej od palców nogi przedniej do zewnętrznej krawędzi nogi tylnej, palce nogi przedniej i nogi tylnej są skręcone 15 st. do środka;

Tapetki do Pobrania - dermate@wp.pl
Na Blogu zamieszczone są miniatury tapet. Jeżeli ktoś chciałby tapetki w dużych wymiarach to prosze napisać do mnie na maila (dermate@wp.pl) a ja postaram się w jak najmniejszym czasie wyslać jak największą ilość tapet z wybranej kategorii. Pozdrawiam... :)
09:39, dermate
Link Komentarze (1) »
czwartek, 28 grudnia 2006
Jeet Kune Do - ogólnie
Jeet Kune Do - sztuka walki (a właściwie system pojmowania innych sztuk walk) stworzona przez Bruce'a Lee. Nazwa oznacza "drogę przechwytującej pięści". Jego istotę można zawrzeć w trzech słowach: szybko, bezpośrednio i skutecznie. System sugeruje odrzucenie wszystkiego co zbędne, co według nas jest niepraktyczne. Można powiedzieć, iż każdy tworzy własne Jeet Kune Do na własny użytek. Dlatego też zagłębiając się w ten system należy uczyć się walki w parterze, stójce, zwarciu, również za pomocą broni białej, itp. – po prostu wszystkiego, aby ostatecznie samemu zdecydować, co jest najważniejsze i nad czym chciałoby się zatrzymać, skupić i zgłębić. Rozwój psychiczny jest równie ważny jak fizyczny, jak mawiał Bruce: „taktyka jest pracą mózgu w walce”.
You jung do - ogólnie

Yun Yung Do to bazująca na taekwondo sztuka walki, której zasady opracował mistrz Yung Ku Yun. Jest to sztuka całościowego rozwoju człowieka, której program ukierunkowany jest na rozwój fizyczny, mentalny, emocjonalny i duchowy. Jej celem jest wydobyć i rozwinąć pozytywne cechy tkwiące w każdym z nas. Są to: samodyscyplina, cierpliwość, współczucie, pokora, wewnętrzny spokój i ciągła motywacja w pozytywnym mentalnym rozwoju. Yun Yung Do jest nowym spojrzeniem na sztuki walki i samoobrony, zupełnie odmienne od dotychczasowych, kojarzących się nam głównie z agresją i bólem. Kwatera główna tego systemu znajduje się w Australii.

Crav Maga - ogólnie
Crav Maga - Krav Maga (hebr. קרב מגע: dosłownie "walka w bliskim kontakcie") - izraelski system walki. Izraelski system samoobrony opracowany w latach 30. XX wieku w Czechosłowacji, przez Imi Lichtenfelda (ur. 1910 w Budapeszcie). System bazuje na podstawowych odruchach obronnych człowieka. Posiada różne pchnięcia i uderzenia na okolice gardła, oczu, kopnięcia w strefę krocza oraz w nogi. System cały czas ewoluuje samoistnie, na drodze licznych badań, ale także przejmując z innych systemów obronnych bądź sztuk walki najbardziej skuteczne rozwiązania.

Twórcą systemu systemu był Imi Lichtenfeld, znany też jako Imi Or-Sadeh, urodzony w roku 1910 w Budapeszcie). Lata młodości spędził w Bratysławie (obecnie stolica Słowacji). Jako sportowiec debiutował w klubie "Herkules", założonym przez jego ojca. Uprawiał różne dyscypliny sportu: został mistrzem Słowacji w zapasach, boksie oraz gimnastyce, znał też jiu-jitsu (i podobno był znanym tancerzem). W latach 30. XX wieku stanął w obliczu realnego zagrożenia ze strony faszystowskich bojówek. Ze względu na swoje umiejętności stał się naturalnym liderem młodych Żydów, którzy starali się przeciwstawić narastającej fali agresji. W czasach okupacji faszystowskiej zorganizował grupę samoobrony, która strzegła żydowskiej dzielnicy. Dzięki wielu walkom stoczonym z silnymi przeciwnikami, często uzbrojonymi w pałki i noże, zdobył doświadczenie umożliwiające po wielu latach na skonstruowanie własnej odmiany systemu walki wręcz. Oparł się na założeniu, że w walce z silniejszym, często lepiej wyszkolonym przeciwnikiem, głównym atutem jest skuteczność ataku.

W roku 1940, w obawie przed gestapo Imi Lichtenfeld uciekł do Palestyny.

Historia krav magi jest ścisle powiązana ze zmianami ustrojowymi Izraela i potrzebami izraelskich sił militarnych związanych z ochroną kraju w jednej z dwóch najbardziej zagrożonych stref na świecie. We wczesnych latach czterdziestych podziemne izraelskie organizacje wyzwoleńcze walczyły o niepodległość państwa Izrael. Do takich grup należała utworzona w 1919 roku organizacja Haganah (po hebrajsku "obrona").

14 maja 1941 Brytyjczycy uformowali pierwszą jednostkę Izraelskich Sił Specjalnych znaną jako Palmach (lub Pal'mach, skrót od plugot machatz="pluton uderzeniowy"). Jednostka ta ćwiczyła pod brytyjskim nadzorem i miała posiadać ok. 1000 bojowników, lecz Haganah przekroczyła to ograniczenie i wyćwiczyła ok. 3000 ludzi, aby uczynić z niej zalążek przyszłej armii Izraela. Trening komandosów z Palmach nosił nazwę kapap ("walka wręcz", skrót od krav panim l’panim="walka twarz w twarz"). Kapap nie był jednolitym systemem, lecz programem szkolenia obejmującym rygorystyczne ćwiczenia fizyczne, strzelanie, posługiwanie się materiałami wybuchowymi, radiokomunikację, umiejętność przetrwania w trudnych warunkach, pierwszą pomoc i znajomość języków wroga. Trening walki wręcz był kombinacją zachodnich systemów walki, takich jak boks, zapasy, walka nożem i pałką nauczane w brytyjskiej armii. Nie było wówczas specjalnego określenia na samą walkę wręcz.

W 1942 Imi został rekrutowany przez Isaaca Sadeha, oficera dowodzacego Haganah, gdzie doskonalił swoje umiejętności samoobrony. Dwa lata później zaczął trenować i uczyć kapap jednostki specjalne Haganah, Palmach i Palyam. Japońskie jiu-jitsu i judo były pierwszymi wschodnimi sztukami walki wprowadzonymi do IDF przez instruktorów kapap: Moni Aizika i Imi Lichtenfelda. Podczas tego okresu posiadanie broni palnej przez cywilów było nielegalne i w związku z tym ukrywano ją przed Brytyjczykami.

W 1948, gdy powstało Państwo Izrael i został utworzony IDF (Israeli Defence Forces, w języku hebrajskim Tzava Haganah Le'Yisrael), Imi został Naczelnym Instruktorem Rozwoju Fizycznego i Walki Wręcz w czymś określanym narodową szkołą walk (IDF School of Combat Fitness). Służył w IDF-ie przez około 20 lat, podczas których rozwijał i szlifował swoje wyjątkowe metody samoobronny i walki wręcz. Jego zadaniem było nadzorowanie, by oddziały wojskowe IDF-u były perfekcyjnie wyszkolone w walce wręcz.

W IDF, siły specjalne miały monopol na trening sztuk walki i w latach 70. XX wieku kapap stał się znany jako lochama zehira ("walka w małej skali"). Oprócz walki wręcz system obejmował rozmaite umiejętności bojowe. Jednakże, regularne siły Izraela, będącego w stanie wojny z sąsiedztwem arabskim lub innym z nieustępującymi atakami terrorystów, potrzebowały jakiegoś systemu walki wręcz. Dlatego też znani instruktorzy sił specjalnych: Dennis Hanover i Chaim Peer wraz z Lichtenfeldem położyli fundamenty pod to, co jest dzisiejszą krav magą.

Ze względu na swoją skuteczność system był początkowo używany na całym świecie przez służby mundurowe (wojsko, jednostki specjalne, policja). Po pewnym czasie został zaadaptowany do wersji cywilnej. W roku 1972 w Wingate Institute of Sport and Physical Education w Netanya odbył się pierwszy kurs cywilny dla instruktorów. W latach 70. i 80. XX wieku, walka wręcz została wprowadzona do cywilnego sektora przez Imiego Lichtenfelda. Powstały dwa ośrodki: w Tel Awiwie oraz w Natanja.

Przed wstąpieniem do sił specjalnych w IDF, rekruci muszą wpierw odsłużyć w jednostce macierzystej (ang. parent unit). Jedynie po starannej ocenie i przejściu rygorystycznych testów mogą wstąpić do sił specjalnych (osiągnięcie cieszące się wielkim szacunkiem w społeczeństwie izraelskim, podobnie jak pilot myśliwca). Aby przygotować żołnierzy do tej służby, IDF utworzyło w latach 70. XX wieku system walki wręcz zwany krav maga. Z drugiej strony jednak, izraelskie siły specjalne nadal nazywają swoją odmianę technik walki kapap lub lochama zehira. Krav magę traktują jako sztukę dla początkujących.

Imi wraz ze swymi uczniami pracował nad kształtowaniem się krav magi jako kompletnego systemu. Wraz z odkrywaniem nowych problemów Lichtenfield z pomocą innych instruktorów szukał ciągłych rozwiązań i ulepszeń. Kluczem miała być prostota i efektywność - spośród wielu rozległych możliwości o podobnej i bardzo dużej skuteczności wybierano jedynie najprostsze rozwiązania. Na przykład, w latach 80. XX wieku francuski imigrant wyznania mojżeszowego André Zeitun wprowadził do szkolenia wojskowego boks tajski, przez co wpłynął na kopnięcia używane dziś w systemie. Podstawowe założenia krav magi Imi Lichtenfeld i Eyal Yanilov (kontynuator pracy Lichtenfelda po jego śmierci) ujęli w książce "Jak obronić się przed uzbrojonym napastnikiem".

Brazylijskie jiu-jitsu - ogólnie
Brazylijskie jiu-jitsu - to sztuka walki wywodząca się z jiu-jitsu, zapasów i judo, która wyróżnia się naciskiem na walkę w parterze.

BJJ obejmuje walkę w stójce, zwarciu i parterze. Podstawowe dwie formuły walki w BJJ to:

  • walka w gi (kimonie),
  • walka bez gi (Submission wrestling)

Brazylijskie jiu-jitsu koncentruje się na walce z jednym przeciwnikiem. Celem walki jest pozbawienie przeciwnika możliwości ruchu. Walka w brazylijskim jiu-jitsu odbywa się głównie w parterze. Taktyka polega na sprowadzeniu przeciwnika do parteru i unieruchomieniu go. Zakończenie walki następuje po poddaniu się przeciwnika. Zawodnicy brazylijskiego jiu-jitsu walczą w zwarciu, co ma uniemożliwić przeciwnikowi np. w MMA wykonanie zamachu przed uderzeniem.

Brazylijskie jiu-jitsu opiera się na chwytach. Dominują w tej dyscyplinie dźwignie, duszenia oraz inne techniki unieruchamiania przeciwnika. Uderzeń się nie stosuje. Ćwiczą je jednak zawodnicy przygotowujący się do turniejów MMA. Stosuje się też rzuty mające na celu sprowadzenie przeciwnika do parteru. Chwyty w parterze często wykonuje się nogami poprzez zahaczenie lub objęcie części ciała przeciwnika. Jednym z elementów charakterystycznych dla brazylijskiego jiu-jitsu jest tzw. garda. Garda polega na objęciu nogami przeciwnika stojącego lub klęczącego przez zawodnika leżącego. Stosuje się też tzw. dosiad, który polega na siedzeniu okrakiem na leżącym przeciwniku.

Ponieważ brazylijskie jiu-jitsu opiera się na chwytach, koncentruje się na walce z jednym nieuzbrojonym przeciwnikiem. Przydaje się, gdy zachodzi potrzeba unieruchomienia przeciwnika i pokonania go bez wyrządzenia mu poważnego uszczerbku na zdrowiu (duszenia, dźwignie). Brazylijskie jiu-jitsu cały czas się rozwija i dostosowuje do realiów dzisiejszych zagrożeń. System opracowany przez Graciech powstał również z myślą o samoobronie. Nie ogranicza się jedynie do chwytów i dźwigni w parterze, ale również przygotowuje do obrony przeciwko uderzeniom ostrym narzędziem (walory tego systemu doceniła policja http://www.gracieacademy.com/graple_police.html i wojsko http://www.gracieacademy.com/gracie_combatives.html). Jednakże zawodnicy ćwiczący pod kątem rywalizacji sportowej nie ćwiczą pewnych technik, które, choć brutalne (np. kopnięcie w krocze, cios w oczy, ciosy kantem dłoni), znajdują zastosowanie w samoobronie. Nie trenują też walki z wieloma przeciwnikami.

Brazylijskie jiu-jitsu wykształciło własną tradycję. Tradycję japońską się odrzuca, istnieją natomiast elementy charakterystyczne dla kultury Brazylii: naszywki z symbolami narodowymi Brazylii, używanie tatuaży będących wyrazem specyficznej religijności Brazylijczyków. Często nie ćwiczy się w tradycyjnym stroju do jiu-jitsu (tzw. gi), a w spodenkach i w koszulce. Nie ma znanej ze stylów tradycyjnych pracy nad doskonaleniem jednej techniki oraz rozwojem duchowym (ćwiczenia koncentracji etc.).

Brazylijskie ju-jitsu zawdzięcza swą obecną popularność kilku czynnikom. Przede wszystkim, ważną rolę odegrała skuteczność zawodników tej dyscypliny w turniejach MMA. Dalej, brazylijskie ju-jitsu nie jest obciążone wschodnią tradycją, obcą mentalności Zachodu. Techniki brazylijskiego ju-jitsu stwarzają złudzenie prostych. Także przeznaczenie na walkę dużej części treningu znajduje uznanie u młodzieży, która może się wykazać w bezpośredniej rywalizacji.

Capoeira jest sztuką walki . Stworzona w XVIII i XIX wieku przez brazylijskich niewolników w Salwadorze, stała się dla nich sposobem na manifestowanie odrębności kulturowej. Wywodzi się z rytualnych tańców plemion afrykańskich; zawiera też wiele cech kulturowych charakterystycznych dla Indian południowoamerykańskich.

Capoeira spośród innych sztuk walki wyróżnia się dynamizmem i taneczną płynnością. Niewiele jest statycznych pozycji, dużo natomiast zamaszystych kopnięć i podcięć. Ciosy przeciwnika blokuje się bardzo rzadko, zamiast tego capoeira oferuje wiele uników i przejść.

Najważniejszymi odmianami Capoeira są:

  • Capoeira Regional - stworzona przez Mestre Bimba (1900-1974). Szybka i dynamiczna, bardziej praktyczna w zastosowaniu do walki. Ze względu na widowiskowość, jest dzisiaj popularniejsza od angoli.
  • Capoeira Angola - zawiera mniej elementów charakterystycznych dla sztuk walki, jest bardziej nastawiona na grę, współpracę, taniec. Wykreowana została w XX wieku przez Mestre Pastinha (1889-1981) w celu zachowania, przywrócenia tradycyjnych elementów capoeiry i była swego rodzaju odpowiedzią na stworzenie Capoeira Regional przez mestre Bimba.
  • Capoeira Contemporanea - współczesna capoeira, która czerpie z obydwu tradycji - Regional oraz Angola, wykorzystując różnorodne techniki i sposoby trenowania, nazywana również Capoeira Atual

Z Capoeira nieodłącznie wiąże się rytuał Roda (wym. hoda, z port. krąg, koło). Capoeiristas tworzą zamknięty krąg, którego głównym elementem jest orkiestra - bateria. Gracze parami wchodzą do kręgu, by tam prowadzić symulowaną walkę - jogo. Pozostali w tym czasie muzyką i śpiewem nadają całości energię - Axé.

Podstawowym instrumentem używanym w Roda jest berimbau. Pozostałe intrumenty wchodzace w skład 'bateria' to: atabaque, pandeiro, agogo, reco-reco.

Capoeira jest dla mężczyzn, kobiet i dzieci; jedynymi, którzy nie powinni się jej uczyć są ci, którzy nie chcą. (Mestre Pastinha)
BLOG OTWARTY!!!
Witam Wszystkich Serdecznie. W dniu dzisiejszym czyli: 28 grudnia 2006r, został otwarty blog o tematyce sztuk walki itp. Na Blogu będą umieszczane ciekawe tapety, które będzie można pobrać na dysk swojego komputera, ciekawe materiały, porady a także krótkie filmiki. Miłego czytania i komentowania... :) Pozdrawiam... :)
15:58, dermate
Link Komentarze (3) »
 
1 , 2 , 3
O autorze
Zakładki:
Przekierowania do serwisów
Stronki warte obejrzenia
Strony z programami
Strony z Torrentami